Klart til Cykelvasan? Jeg gleder meg stort!

Da er det snart duket for årets største terrengritt i Sverige, Cykelvasan. Team Merida GunnRita stiller til start for første gang. Vi gleder oss stort til å være med på denne sykkelfesten. Hva gjør jeg av forberedelser de siste dagene inn mot konkurranse?

Når jeg skal delta i et maraton ritt slik som Cykelvasan, så har jeg med lang erfaring tilegnet meg faste rutiner for både mat, drikke og trening frem mot konkurransedag. Selvsagt så ligger det mange måneder med mye trening og hardt arbeid i forkant av en ny sesong og det avgjør selvsagt også hva jeg kan forvente av resultat for de ulike konkurransene gjennom sesongen.

SISTE TRENINGSDAGER

Vanligvis så kjører jeg en lett intervalløkt 3-4 dager før konkurransen. Det er for å vekke kroppen, bruke lungene og få god kontakt med muskulatur i bein og armer. Denne økten kjøres vanligvis ikke på høyterskel, mer lavterskel hvor en er våken for å ikke rive for mye i muskulaturen. Intervalldrag på 3-6 minutter hvor en kjøre litt flatt inn i bakke.

Hvor mye en kjører, hvor mange drag totalt, avhenger litt av hvor jeg befinner meg i sesongen, form og følelse. 3x5 minutt eller 5x3 minutt kan være et bra utgangspunkt. Er jeg inne i en treningsperiode og jeg kjører ritt som er mindre viktig, så kan denne økten gjerne bli opp mot 45 minutter intervaller, totalt med oppvarming og nedtrilling, 3 timer.

Dagen før konkurranse så blir det gjerne å kjøre noen korte spurter for å vekke systemet litt. En treningsøkt på totalt 2 timer er vanlig, kombinerer gjerne terreng, asfalt og rulle. Er du mosjonist så holder det lenge med en liten time trilletur. Sjekke sykkel, lufttrykk, bremser og at du sitter fast i pedalene. 

MAT OG DRIKKE

Jeg spiser stort sett det samme året rundt og det er vanlig mat med mye fokus på grønsaker og frukt. Jeg spiser havregrøt til frokost hver eneste dag og det gjøre også vår gutt på 9 år, Bjørnar. De siste to dagene fyller jeg på med litt mer ris til middag og en ekstra porsjon med havregrøt dagene før. Fisk kvelden før fungerer bra for meg, men om jeg er en plass hvor vi ikke får tak i den proteinkilden, så duger det fint med kylling også.

Vann er viktig hver eneste dag uansett, men fyll gjerne på litt ekstra jevnt fordel utover dagen like før, samt litt ekstra magnesium før leggetid, er bra for de fleste. Noen sover til og med bedre med ekstra tilførsel av magnesium før leggetid. Verdt å teste ut.

MAT PÅ KONKURRANSEDAG

Jeg spiser frokost ca 2,5timer til 3 timer før start. Da spiser jeg det jeg pleier og ikke noe mer eller mindre. Like før oppvarming så spiser jeg en liten energibar, samt drikker jevnt med vann. Ingen grunn til å pøse da en bare må på do forferdelig ofte like før start, og det er jo ikke noe gøy.

Viktig med lommemat når en skal sykle et maraton ritt. Det jeg pleier å si til folk flest er at maten du skal spise underveis bør være noe som du har testet ut på forhånd for å slippe, i verste fall, magesmerter og krampe. Jeg fyller lommene med en kombinasjon av barer og flytende gel, gjerne med litt koffein i.

Jeg spiser på tid når jeg kjører maratonritt. Passer på å få i meg noe spiselig ca. hver 30 minutt, en halv bar eller en gel. Dette er veldig ulikt fra en rundbanekonkurranse hvor en får langing av flaske ca. hver 10 minutt. Da er det væske med karbohydrater som teller mest og heller lite med fast føde.

Når det gjelder væskeinntak, så anbefaler jeg samme tommelfinger regel som med fast føde. Det du bruker på flasken, bør være testet på forhånd. Drikk litt hver 15 minutt allerede ut fra start slik at du får jevn tilførsel av væske. Sjansen for å få en god opplevelse er å ta seg god tid til å få nok mat og væske i kroppen gjennom hele rittet.

Etter målgang så spiser du hva du har lyst på. Husk å gi deg selv en ekstra klapp på skulderen og gled deg over prestasjonen din uansett. Du har vanligvis kjempet ditt beste og helt sikkert lært noe som du kan bruke neste gang du setter et startnummer på sykkelen igjen.

HVORFOR LIKER JEG MARATON?

Gjennom hele karrieren så har jeg alltid deltatt i flere maratonritt gjennom en sesong. Det å stille til start med mange likesinnede, med sine mål, på sitt nivå, er energigivende og gledelig for meg. Lange og tøffe distanser tar deg ofte litt mer ut i naturen, opp i fjellet og er litt mer mektig enn i vanlig rundbaneritt.

Mountainbiking har alltid vært en sport for alle etter min mening. XCO er mer og mer blitt en sport for spesialister. Jo det er sindsykt gøy å være med i toppen fortsatt og jobbe ut fra en målsetning om å bli verdens beste på en gitt dag, men jeg gleder meg ekstra mye når jeg innimellom også kjører maratonkonkurranser.

Det er alltid nye ”singeltrails” som venter der ute og prektig natur. Det vekker eventyrlysten og opplevelsestrangen på en helt annen skala enn typisk rundbaneritt. Det tyder vell på at jeg fortsatt elsker terrengsykling og har utallige utfordringer å glede meg til i mange år til!

Ønsker dere alle masse lykke til i Cykelvasan. Jeg gleder meg veldig til å starte sammen med dere alle. Det er bare å glede seg til et nytt eventyr sammen med to-hjulingen!

 

Sykkelhilsen fra Gunn-Rita

@mtbgunnrita

Team Merida GunnRita

@meridasykler

@merida-bikes