Valgets kvaler: Hardtail vs. Fulldemper

I løpet av en hel sesong i terrenget møter jeg fryktelig mange forskjellige løyper. Med syklene fra Merida har jeg heldigvis alle muligheter til å takle hva enn det skal være løypene byr på. For sesongen 2018 har jeg vært så heldig å få tilgang til både hardtail og fulldempet sykler fra Merida. Å velge hvilken sykkel jeg skal bruke i de ulike løypene er ikke alltid like lett, men dette er hvert fall noe av det jeg tenker på når jeg skal prøve å velge den rette sykkelen til de ulike anledningene.

 

Den nye Ninty-Sixen fra Merida er helt rå! Jeg har testet den på treningssamling i Spania og er mildt sagt imponert. Den store forskjellen mellom en fulldemper og en hardtail er selvsagt bakdemperen. Fordelene med en fulldempet sykkel er fler. Den største forskjellen merker du når du kjører i teknisk terreng over slagete underlag. Da jobber bakdemperen med underlaget og gjør at man har mer kontakt med terrenget. Dette er selvfølgelig en fordel når du skal trå det du har for å skape fart fremover. I dag vil man nok se majoriteten av syklistene i verdenscupsirkuset på en fulldempet sykkel. Spesielt hos gutta er dette blitt det foretrukne valget. Kanskje ville jeg også valgt en lett fulldemper dersom jeg skulle konsentrert meg om en sykkel. Denne sykkelen er utrolig allsidig som kan brukes til alt fra banking på grus og asfalt til teknisk sykling i marka. Og nettopp det er kanskje den største fordelen med denne sykkelen.

Nedover hjelper også bakdemperen til å ta unna for ujevnhetene. Man føler seg gjerne tryggere på en fulldemper, samtidig som man minsker sjansene betraktelig for punkteringer med hjelpen fra bakdemperen. Alt dette har selvfølgelig sin pris. Den største ulempen med fulldempede sykler kontra hardtail er vekten. Forskjellen på samme sykkel med og uten bakdemper ligger på 1 til 1.5 kg. Dette merkes først og fremst når går oppover og beina begynner å bli stive. Da vil en lett og kjapp hardtail hjelpe deg med å ta de ekstra sekundene på kameraten med en fulldempet sykkel.

 

For et par år siden hadde jeg kanskje trodd at hardtailen hadde nådd sitt potensiale. Men den nye hardtailen til Merida har tatt det et steg videre. Den rappe og lette sykkelen er helt rå når det går oppover, i akselerasjonsfasen og i en spurt blant annet. I fjor brukte jeg hardtailen mer enn jeg har gjort de siste årene, nettopp på grunn av den nye råe ramma fra Merida. Når jeg velger denne sykkelen byr ofte løypene på mye høydemeter, enklere terreng og setter større krav til en lett og kvikk sykkel. Denne hardtailen hjalp meg blant annet til å forsvare NM gullet i sprint og gjennom de bratte løypene i EM i Italia.

For en syklist som bruker mesteparten av tiden sin på å kjøre enklere terreng, grus og asfalt er dette en perfekt sykkel. Med andre ord er det en perfekt sykkel for deg som trener til Birken, Grenserittet og Sykkel-Vasaen for eksempel. Med en Big Nine opp til Skramstadsetra kan du hvert fall ikke skylde på sykkelen hvis du må slippe gruppa du ligger i. Og for all del, dette er en rå sykkel også i terrenget.

 

Når alt kommer til stykket handler mye også om smak og behag. Hva er det du føler deg komfortabel med eller hva gir mest glede? Selv er jeg stadig vekk usikker på hva som lønner seg i enkelte løyper. Men en ting er sikkert! Enten du velger hardtail eller fulldempet sykkel fra Merida, så får du en sabla rask og god sykkel!

-Martin