Ironman 70.3 European Championship - Racereport fra Mats

Vår Elite ambassadør Mats Hansen var i helgen med i Europamesterskapet i halv-Ironman. Mats har slitt litt med skader, under opptrening i år, og har trent alternativt for å være forberedt. Les Mats´racereport her, og veien hans til EM.

Ukene før konkurransen:

Etter Bøsprinten lørdag 6 mai har jeg hatt problemer med foten/ achillesen min, og det har derfor blitt lite løping de siste ukene. 21 mai reiste jeg og samboeren min til Mallorca for en 14 dagers ferie/treningsleir. Jeg fikk syklet og svømt bra, men det ble minimalt med løping. Jeg kjørte litt aquarun i bassenget for å holde beina litt i gang.

Etter hjemkomsten fra Mallorca har kroppen vært mildt sagt dårlig, særlig på sykkel. Jeg klarte ikke å tråkke tilfredstillende watt og følte meg i dårlig form. Jeg var på en langtur sammen med teamkompis i Team Merida Tri, Erik Blom-Dahl, helgen før Ironman 70.3 Elsinore. Jeg følte meg helt ræva og hang på han som et slips. Nå skal det sies at han er i meget god form om dagen, men jeg følte at ting ikke var som normalt. Jeg bestemte meg derfor og endre litt på treningsopplegget siste uka opp mot konkurransen. Målet med endringen var å få litt overskudd. Uka gikk og jeg følte meg litt bedre, men fortsatt ikke topp. Denne uka var også fylt opp med flytting til nytt rekkehus på Kolbotn, og de som har flyttet vet at det er slitsomt;) Usikkerheten på egen form har aldri vært større før en konkurransen.

Fredag satte vi oss i bilen og kjørte ned til Helsingør. Turen tar 5-6 timer. Ved ankomst hentet jeg startnr. og dro til huset vi hadde leid. Et koselig hus/hytte i skogen med tre høner på kjøpet. Huset lå faktisk ved deler av sykkeletappen.

Lørdag

Dagen startet med en rolig 40 min sykkeltur etterfulgt av 20 min rolig løp med noen fartsdrag. Kroppen var litt bedre, men fortsatt litt tung. Så var det av gårde til racebrief og litt rekognosering rundt skiftesonen. Av ting jeg la merke til, var en lang T1. Sykkelen ble sjekket inn og posene ble plassert i skiftesonen. Tilbake til huset/hytta og slappe av sammen med hønene :)

Søndag - Race Day

Klokken ringte 04:50. Jeg fikk i meg mat, fikk gjort mine forberedelser og dro av gårde til startområdet. Jeg dobbeltsjekket sykkelen og posene. Alt så bra ut og det var bare å begynne og psyke seg opp. Usikkerheten hang fortsatt i meg, men sammen med min samboer Åse-Marie(fysioterapeut/ materialforvalter/sjåfør/osv)  bestemte vi oss for å ha troen på at min generelle form var bra. Da var det bare å hoppe i havet og si: Kjørrrr!

Svøm(1900m)

Det var rolling start på svømminga. Det vil si at det er selvseeding. Gull det, men folk er jo ikke kjent for å kjenne sitt eget nivå. Jeg havnet i pulje tre av de som hadde blå badehette (tid:30-35) Jeg er ikke en toppsvømmer, men jeg havnet nok litt for langt bak i rekka. Svømminga gikk for så vidt veldig greit. Litt slåssing ble det, men det er en del av sporten. Jeg traff på navigeringen og klokket inn på tiden 28:51. En god start på dagen.

matsvåtdrakt
Bilde: på vei inn i T1. Våtdrakt 2XU Propel

T1

T1 var lang. Jeg fikk av meg våtdrakten raskt. Puttet den oppi den blå posen tok sykkelskoene i hånda og begynte på løpeturen til sykkelen. I og med at det var en såpass lang løpetur, kunne man løpe med skoa i hånda og ta på seg skoa i en egen skosone. Jeg bruker sokker på syklinga, derfor valgte jeg å benytte meg av skosonen. Sokker og sko kom på, og så gikk turen videre til sykkelen min. Hjelmen hang på sykkelen. På med hjelm og så komme seg ut av skiftesonen og begynte å sykle. Tid: 04:45

Sykkel (90 km)

Første delen av løypa er 10 km som er flate. Jeg har kjøpt med wattpedaler fra Garmin og dette var første konkurranse hvor jeg brukte wattmåling. Jeg hadde bestemt meg for å kjøre gamlemetoden. Det vil si å sykle på følelsen og heller bruke wattmåling som et evalueringsverktøy i etterkant. Men jeg klarte ikke la vær å kikke ned på klokka (Fenix 3 HR). Jeg lå på 260w i gjennomsnitt første 20 km. Beina var fortsatt ikke topp og jeg begynte å tvile på meg selv. 260 watt skulle være mulig å holde, men jeg måtte jobbe på for å holde watten oppe. Fram mot 60 km var det bare å holde fokus og å få i seg ernæring og væske.

 

matssykkel
Bilde: Sykkel - Merida Warp Tri
Ernæringsplanen hadde jeg planlagt på forhånd. Jeg hadde satt Garminklokken på varsling hvert 20 min på syklinga, da tok jeg en stk Sponser Liquid Energy plus med 25 mg koffein, sammen med 200ml vann. Jeg hadde en flaske blandet med Sponser Energy Competition hypotonic sportsdrink Orange og en flaske med vann som jeg byttet ut på drikkestasjonene når den var tom. Dette fungerte glimrende.

Jeg hadde snittwatt mellom 250-260. I hodet mitt var dette litt for lavt, men jeg valgte å ”drite i watten” og konsentrert meg om å sykle. Siste 30 km følte jeg meg plutselig litt bedre. Jeg klarte å kose meg litt. Tanken gikk fort over til løpinga. ”Jeg har jo ikke løpt en økt lenger en 13 km de siste 6-8 ukene. Hvordan kommer dette til å gå? ”FOKUS Mats!! Ha trua på deg selv!”

Siste 10 km av syklinga er relativt lette og jeg fikk tiden til å drikke godt og visualisere løpeetappen. Plan for løp: Vær tålmodig og finn rytmen!! Tid sykkel: 02.18.09

T2

Jeg hoppet av sykkelen. Sykkelen ble levert til en av de frivillige. I det jeg tok av meg hjelmen, datt visiret av. Jeg prøvde å få en av vaktene til å plukke det opp, men brukte litt tid på å formidle problemet med visiret. Ellers gikk T2 bra. Løpesko, briller og caps på. Tid: 01.36

Løp

”Vær tålmodig og løp kontrollert Mats” Dette løste seg helt nydelig ved at jeg løp ut sammen med en russer. Han løp jevnt som en klokke. Vi var tre stykker som løp sammen. Meg, russer´n og en spanjol. Russeren dro, mens jeg og spanjolen byttet på 2 og 3 plass. Russeren merket dette og ble litt hissig. Vi løp de første 3 km på 03:45 min/km. Fra 3- 10 km stabiliserte det seg på +/- 04:00 min/km. Ved 11 km hørte jeg en dommer rope på meg. ”Hva faen” tenkte jeg! ”Nummer 400(meg) stopp nå” Jeg turte ikke annet en å stoppe. Dra opp glidelåsen på drakta! Jeg gjorde som hun så og tenkte at det var jævlig unødvendig å be meg stoppe for å dra opp glidelåsen. F@!%s mø§$a dommer ;)

For å ta igjen mitt løpsfølge måtte jeg ta en liten spurt. Jeg brukte noen km på å hente meg inn igjen etter spurten.

På løpinga hadde jeg også planlagt ernæringen og væskeinntaket. Løypa var 3,5 runder. Jeg tok en Sponser Liquid Energy plus med 25 mg koffein per runde. Jeg fikk i meg væske på alle drikkestasjoner (2 stk per runde). Jeg kjente at jeg begynte å gå tom for væske, men at energinivået var bra. Etter 13 km begynte tempoet til fartsholderen(russeren) vår å dabbe av. Jeg følte meg bra og tok føringa. Tempoet gikk ikke opp, men jeg klarte å opprettholde det.

PANG!! Spanjolen var ferdig med siestaen sin i skyggen bak en svett nordmann og en sliten russer. Han satte inn et helvetes tempo. ”Snakkes i mål amigo”

Russeren hadde fått det og falt av. Plutselig var jeg alene. Jeg begynte å bli sliten, men klarte å holde et ok tempo. Det var en halv runde igjen. Planen var å øke litt, men det hadde ikke beina særlig lyst til. Jeg holdt et greit tempo inn i mål. Tid løp: 01:24:04

matsmål
Bilde: målgang

Følelsen av å krysse målstreken er alltid helt overlegent. Jeg klokket inn på 04t 17 min 27sek. Ny pers på 70.3. Jeg var overrasket og meget fornøyd. Jeg hadde psyket meg opp til en møkkadag. Istedenfor ble det en fin dag. Publikum var helt magiske. Desidert det beste publikumet jeg har vært borti. Værgudene var jo også på vår side. Solskinn og 24-25 grader.

Jeg var også så heldig å ha med min egen heiagjeng. Stor takk til dere :)

Veldig morsomt å se så mange nordmenn ute i løypa. Mange sterke prestasjonerJ Dere vet godt hvem dere er! Fra folk som har gått ned mange kilo og presterer knallbra til Lasse Finstad som er helt rå. Folk er flinke :)

 

mats og frikk
Bilde: Per Morten Ellingsen og meg. Han ble nr. 2 i sin AG

 

Nå er det kort tid til Ironman Frankfurt Euorpean Championship, årets hovedmål. Føler jeg meg klar? Aldri;) hehe. Men jeg skal gjøre mitt beste å kjøre på.

 

Mottoet mitt er:

Tommel opp folkens :)

 

Stor takk til Team Merida Tri, Merida sykler, 2XU Norge, Sponser og Garmin Norge.