Birkentips

Birkebeinerrittet nærmer seg med stormskritt! Er du klar til et av årets største begivenheter på to hjul?

Vi har fått noen tips fra Team Bioracer Merida rytter Magnus Darvell (2.plass birken 2013 og 2.plass Cykelvansan 2014), som kan hjelpe deg og få en optimal reise over fjellet.

Magnus har 5 enkle tips på hvordan forberede seg på best mulig måte:

1. Pakk sekken i god tid i forveien, slik at alt som skal være med får plass. Tenk også på at sekken bør pakkes så jevnt som mulig, slik at det ikke blir buler mot ryggen, som kan være ubehagelig.

2. Spis ikke overdrevent mye før start og dagen før. Det kan være bra og spise litt ekstra, men spre det helst utover dagen som litt mindre måltid evt. På konkurranse dagen isteden for å spise ett stort måltid, som bare tar plass i magen og bruker ekstra krefter for å ta opp mat som egentlig ikke gjør noen nytte.

3. Hvis du ønsker å kjøre på så bra tid som mulig er det veldig viktig å holde jevn fart over hele fjellet, det vil si at man tar i like mye på flatene som oppover. Dette kan være vanskelig ettersom det ofte danner seg felt og puljer. Dette kan være hardt hvis man har syklister i sin pulje som hele tiden spurter om plasseringer. Mitt tips da er å heller la de kjøre sitt tempo, ettersom det ofte vil være best å holde sitt tempo hele veien.

4. Spis og drikk regelmessig under konkurransen, og pass på at det ikke blir for store mengder om gangen.

5. Spar på krefter til man kommer til Sjusjøen. Her kan man miste veldig mye tid om man ”møter veggen” i stigningen opp til toppen.

Høsten er på vei og årets høydepunkt for de fleste mosjonister nærmer seg. Jeg har de siste ukene møtt flere og flere syklister med gule regnjakker og sekk på ryggen med skylappene på og full spiker innsats med korte bein i Sørkedalen og nærområdet ellers. Med kun én uke igjen til “eksamen” er det veldig begrenset hva man får gjort med formen annet enn å sørge for overskudd, men på utstyret er det en del å hente.

I reglementet til ultrabirken er det listet opp en rekke artikler man er pålagt å medbringe over fjellet. I grusbirken er det krav om at sekken skal veie minst 3,5 kg, men dette bortfaller på ultrabirken.

“Alle deltakere må bære sekk under hele rittet. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at deltakerne bringer med seg følgende ekstra utstyr på turen:”

Den optimale Birkensekken! 15 liters meget brukervennlig sekk til bruk for sykkel, ski eller fritid. Sekken er klargjort for drikkeblære. Sekken har store justeringsmuligheter. Den har mange rom, samt hjelmholder, mech lommer, refleks detaljer, monteringstropp til baklykt.

Dette er et kompakt race ready kit. Dette inneholder 2 gasspatroner, Inlator head og 2 dekkspaker. Festes enkelt til railsene på sadelen. Dette festet passer også med Topeak sadelvesker med Klick Fix festet. vekt 172gr.

Merida lappesaker inneholder det du trenger om uhellet skulle være ute. Boksen inneholder lapper, lim, skrubb og 2 dekkspaker.

Hutchinson Black Mamba er et dekk som er utviklet i samarbeid med Julien Absalon, som er verdens beste terreng syklist. Dette dekket ruller meget bra og passer perfekt til Birken. Vekten er kun 495gr, og tross sin lave vekt tåler dette dekke mye juling.

Dekk til Birken: Hutchinson Black Mamba 2.00 127tpi

Dette er et superlett og raskt dekk som egner seg perfekt til grusritt som birken og grenserittet. Dekkene er superlette, med en oppgitt vekt på rett under 500gram. Det har også en veldig fin rullebane som gjør at det ruller utrolig godt på fast underlag, og man føler at sykkelen skyter fart med disse dekkene. De har små og lave knaster som er litt høyere ut mot kantene slik at man også får bra sidegrep på grus og tørre stier. Jeg brukte de selv under skikkelig sølete forhold på trysilrittet, og de kom seg også bra gjennom terrengpartiene der. De stiller litt større krav til tekniske ferdigheter når forholdene blir løse og fuktige, men rulleegenskapene veier opp for dette i ritt med mye grus. Ellers har franske Titouan Carod kjørt disse dekkene til seier i u23 verdenscup i en teknsik løype i sveitsiske lenzerheide, og det tyder på at de grepet er bedre enn man kanskje får inntrykk av ved første øyekast.

Hvis målet er å kjøre fortest mulig i ritt som birken og grenserittet, så er dette uten tvil et godt valg. Dekket kan også brukes på tørre fine stier og evt. Kombineres med et cobra dekk foran for bedre styregrep. Den lave vekten gjør at sideveggene er ganske tynne og selv om jeg har tilgode å punktere med de, så bør man være litt mer forsiktig i terreng med skarpe steiner og stor punkteringsrisiko.