Terrengskolen S7E4: Dropp med Vestavik

TERRENGSKOLEN (S7E4) - Slik tar du kontroll over de skumle droppene. Ekspertene Aslak Mørstad og Brage Vestavik forklarer.

Terrengskolen og sykkelekspert Aslak Mørstad har reist til Trysil for å treffe utforproffen Brage Vestavik. Som vanlig er det med en viss bismak av frykt, når en skal prøve seg mot 19-åringen som nylig landet en 6. plass i den ekstremt respekterte Red Bull Hardline.

– Brage, hva er egentlig forskjellen på et dropp og et hopp? spør Aslak.

– Den store forskjellen er at du faller ned fra noe når du dropper. På et hopp, hopper du gjerne oppover. Da gjelder det å «falle» ned i landinga på riktig måte, svarer Brage.

I denne episoden er riktignok ikke Aslak på glattisen i det hele tatt, for dropp er noe den gamle ringreven er vant med. Så da er det lite i veien for at han kan følge etter Brage på de svarteste stiene i Trysil. I neste episode, derimot. Da skal vi ut og hoppe i parken, og da blir det mer utfordrende for Mørstad.

TERRENGSKOLEN

Senere i serien skal Aslak Mørstad hjelpe oss til å bli bedre på å sykle. Utfortalentet Brage Vestavik er fortsatt med, og forhåpentligvis får vi Aslak til å gjøre ting han ikke kan på sykkelsetet. Dessuten skal vi tilbake til Trysil for å sykle landets mest tilrettelagte sykkelmekka. 

LES OGSÅ

Terrengskolen S7E2: Familieproblemer

– Vi har alle vært nybegynnere. Det kan være både gøy og frustrerende, sier Terrengsykkels Aslak Mørstad. I denne episoden av Terrengskolen har har reist til sykkelmekkaet Trysil for å hjelpe mor Irene og datter Live med utfordringene de sliter med på stisykkelen.

Terrengskolen S7E1: Maksimer ditt rittpotensial med Aslak Mørstad

Sesongen er godt i gang, og her kommer noen tips til de som ønsker å maksimere sitt potensial på sykkelsetet. Dermed har også den syvende (!) sesongen av Terrengskolen fått sin premiere. 

Innendørstrening for syklister - Intro

Dette treningsprogrammet er utformet for deg som vil trene på sykkel innendørs på for eksempel spinning sykkel eller rulle. Det er et vitenskapelig men allikevel enkelt og effektivt treningsprogram å følge den årstiden da sykling ute ikke har høyeste prioritet, eller det er kaldt og lite fristende.

Innendørstrening for syklister – Periode 3

Den største mengde oksygen som kroppen kan ta opp og bruke til energiproduksjon kalles maksimalt oksygenopptak eller VO2maks. Dette er en grunnleggende faktor for din utholdenhet ettersom det setter taket for hvor høyt tempo du kan holde over lengre tid. For at ditt oksygenopptak skal forbedres optimalt må du trene intensivt, så du er andpusten og får høy puls. Dette er den kanskje mest intensive perioden, selv om neste periode med terskeltrening er noe tøffere.