Hvordan ser din treningsuke ut?

Hei, endelig er det helg! Hurra, da blir det masse snacks og godsaker, men da bør man også få til litt trening. Jeg får mange spørsmål om hvordan en vanlig treningsuke ser ut. Mange som trener legger opp et skjema med tunge og lette uker. Men nå er det ”off-season”, så da gjør jeg ikke det. På denne tiden av året prøver jeg å få treningen til å passe inn i hverdagen istedenfor.

Jeg prøver å trene ute så ofte jeg får til. Frisk luft og sol er faktisk bra for kropp og sjel:-) Sykling, løping eller å gå på rulleski/langrenn (når snøen kommer).

Jeg varierer av og til treningen med en spinning time for å få opp motivasjonen litt. Det funker bra sammen med andre og for å få litt ny energi. Hvis man vil spare tid, kan man også sette seg på spinning sykkelen hjemme eller rulle, om man har det. Sett på en bra film, eller serie. Så går økten lett som en lek!

Så hvordan ser da en typisk uke ut?

Mandag: intervaller sykkel/spinning ca 60-90 minutter

Tirsdag: Styrketrening + rulleski/langrenn 90-120 min

Onsdag: Hvile

Torsdag: Intervaller Sykkel/spinning + styrketrening 60-90 min

Fredag: Rulleski/langrenn 120 min + KAKE!

Lørdag: Hvile

Søndag: langkjøring Sykkel eller Rulleski/langrenn ca 180 min

Man må se an dagsformen, jobben, skolen, barna mm men dette er et bra utgangspunkt for å beholde en god grunnform gjennom høst/vinterhalvåret. Dette fungerer bra for meg.

Husk at treningsform er ferskvare!

Lykke til, og god helg!

LES OGSÅ

Innendørstrening for syklister - Periode 2

Når du kommet godt igang med treningen, innarbeidet deg treningsrutiner, lagt et bra grunnlag og kroppen begynner å respondere på treningen er det på tide å intensivere treningen litt mer. Med relativt langvarig og kontinuerlig trening på middels intensitet forbedrer du fettforbrenning effektivt og forbereder musklene så de tåler den mer intensive treningen i kommende perioden.

Terrengskolen S7E2: Familieproblemer

– Vi har alle vært nybegynnere. Det kan være både gøy og frustrerende, sier Terrengsykkels Aslak Mørstad. I denne episoden av Terrengskolen har har reist til sykkelmekkaet Trysil for å hjelpe mor Irene og datter Live med utfordringene de sliter med på stisykkelen.

Innendørstrening for syklister – Periode 4

Det kanskje viktigeste fysiologiske parameteret er den såkalt ”melkesyreterskelen” eller bare terskel, som er den høyeste intensitet du kan holde i rundt en time. Ettersom terskelen er så viktig for utholdenhetsprestasjoner ligger den typen av trening nærmest den perioden når du skal være i best form og prestere optimalt.

Treningstips #2 til Birken

Nå er sommeren her, og har man enda ikke kommet i gang treningen før Birkebeinerrittet bør man kanskje tenke seg om – er jeg motivert nok til å nå målet? Er svaret nei, finnes det helt sikkert andre som vil kjøpe plassen din. Er svaret ja, er det på tide å komme seg på sykkelen, jo før du kommer i gang, desto morsommere blir det når du står på startstreken i august.