Innendørstrening for syklister – Periode 4

Terskeltrening

Det kanskje viktigeste fysiologiske parameteret er den såkalt ”melkesyreterskelen” eller bare terskel, som er den høyeste intensitet du kan holde i rundt en time. Ettersom terskelen er så viktig for utholdenhetsprestasjoner ligger den typen av trening nærmest den perioden når du skal være i best form og prestere optimalt.

Terskeltrening 1 - 45 min

Oppvarming: Stigende opp til sone 3 og 80-110 opm 10 min

Treningsøvelser:

TT 10 min

Zon 1 oo 80-110 opm 5 min

TT 10 min

Nedtrapping: Sone 1 og 80-110 opm 10 min

 

Terskeltrening 2 - 45 min

Oppvarming: Sone 1 og 80-110 opm 5 min

Treningsøvelser:

5st HK 10 min

Sone 1 og 80-110 opm 5 min

2x9min TT med 1 min hvile 20 min

Nedtrapping: Sone 1 og 80-110 opm 5 min

 

 

Terskeltrening 3 - 45 min

Oppvarming: Stigende opp til sone 3 og 80-110 opm 10 min

Treningsøvelser: TT 30 min

Nedtrapping: Sone 1 og 80-110 opm 5 min

 

Terskeltrening 4 - 60 min

Oppvarming: Stigende opp til sone 3 og 80-110 opm 10 min

Treningsøvelser:

TT 15 min

Zon 1 och 80-110 opm 5 min

TT 20 min

Nedtrapping: Sone 1 og 80-110 opm 10 min

 

Terskeltrening 5 – 90 min

Oppvarming: Sone 1 og 80-110 opm 5 min

Treningsøvelser:

EB1 10 min

Sone 1 og 80-110 opm 5 min

TT 20 min

Sone 1 og 80-110 opm 5 min

TT 20 min

Sone 1 og 80-110 opm 5 min

5st HK 10 min

Nedtrapping: Sone 1 og 80-110 opm 10 min

LES OGSÅ

Innendørstrening for syklister - Intro

Dette treningsprogrammet er utformet for deg som vil trene på sykkel innendørs på for eksempel spinning sykkel eller rulle. Det er et vitenskapelig men allikevel enkelt og effektivt treningsprogram å følge den årstiden da sykling ute ikke har høyeste prioritet, eller det er kaldt og lite fristende.

Innendørstrening for syklister - Periode 2

Når du kommet godt igang med treningen, innarbeidet deg treningsrutiner, lagt et bra grunnlag og kroppen begynner å respondere på treningen er det på tide å intensivere treningen litt mer. Med relativt langvarig og kontinuerlig trening på middels intensitet forbedrer du fettforbrenning effektivt og forbereder musklene så de tåler den mer intensive treningen i kommende perioden.

Treningsprogram #4 for Birkebeinerrittet

Nå nærmer det seg rittet og forhåpentligvis begynner du å bli litt ekstra spent. For deg som ligger på etterskudd med treningen er det fortsatt mulig å redde formen hvis du kommer i gang med regelmessig trening siste ukene av oppkjøringen. Har du derimot fulgt de tidligere tilsendte treningsprogrammene kan du nå slappe av og begynne oppladningen til selve rittet.

Terrengskolen S7E1: Maksimer ditt rittpotensial med Aslak Mørstad

Sesongen er godt i gang, og her kommer noen tips til de som ønsker å maksimere sitt potensial på sykkelsetet. Dermed har også den syvende (!) sesongen av Terrengskolen fått sin premiere.